Salam semua, dah lama tak update blog ni. By the way, ramai yang tertanya-tanya mengenai gaya bebas ataupun dikenali sebagai freestyle/front crawl dalam Bahasa Inggeris.

Dalam pertandingan renang, acara gaya bebas sebenarnya bebas untuk para perenang menggunakan apa jua gaya renangan dalam acara tersebut. Jangan hairan jika ada perenang yang menggunakan gaya kupu-kupu/breast stroke untuk acara renang gaya bebas dalam pertandingan. Namun, tidak dapat dinafikan lagi bahawa freestyle/front crawl adalah gaya renang yg paling laju antara semua gaya renang yg diiktiraf.



Ni la gaya bebas ataupun front crawl










Untuk gaya bebas, kelajuan renangan bergantung kepada kekuatan pedal kaki seperti motorboat. Kedua-dua belah tangan digunakan untuk mencengkam air bagi menghasilkan momentum dengan menolak seluruh badan ke hadapan.

Lihat gambar-gambar di atas yang telah dipaparkan untuk gambaran yang lebih jelas.

1.Tapak tangan & jari jemari
Tapak tangan tidak perlu terlalu melengkung sehingga berbentuk huruf "C". Hanya sekadar cukup untuk mencengkam dan menarik air untuk menghasilkan momentum. Jari-jemari mestilah dirapatkan agar tiada air yang terlepas dari cengkaman ketika melakukan renangan gaya bebas.

2. Tangan
[semasa di dalam air]
Tangan anda mestilah lurus ke hadapan, dan anda perlu mencengkam air di bahagian paling hadapan seterusnya menarik air yang dicengkam ke belakang, melalui sisi badan, dan seterusnya menghasilkan momentum air untuk menolak badan ke hadapan. Ada juga pattern tangan yang anda boleh lakukan dengan melakukan tarikan bentuk huruf "S" untuk menghasilkan tolakan.


[semasa atas permukaan air]
Setelah melakukan tolakan di bawah air, kini tangan anda akan diteruskan di permukaan air. Untuk teknik di atas permukaan air pula, tangan anda perlulah dibengkokkan di bahagian siku dengan 90 darjah dan seterusnya meluruskan tangan ketika tangan hampir masuk kembali ke dalam air.




3. Kaki
Untuk bahagian kaki pula, kayuhan kaki mestilah konsisten dan stabil. Tidak perlu menggunakan kekuatan yang banyak kerana jika kaki lebih rileks, lagi banyaklah kayuhan yang dapat dilakukan. Ingat, kayuhan yang bagus adalah rileks, konsisten dan stabil, maksudnya di sini setiap kayuhan mempunyai momentum yang sama serta kekuatan yang digunakan. Lagi banyak dan pantas kayuhan kaki, lagi pantas renangan ini selain daripada bantuan tangan yang turut membantu untuk menghasilkan momentum dalam air. Sila lihat gambar di bawah:





Untuk sebarang maklumat lanjut boleh terus ajukan sebarang pertanyaan dan persoalan di ruangan komen di bawah. Sekian, terima kasih!