Assalamualaikum dan selamat sejahtera. So, untuk entri kali ni, aku nak tulis sikitlah pasal kompleks renang kat UPM ni. Ramai orang yang tertanya-tanya & even ada pelajar yang bertahun-tahun kat UPM tapi bila ditanya mana Kolam renang UPM, dijawabnya haaaaa UPM ni ada kolam renang kaaaaa? Jawapannya memang ada, dekat mana? OK, kompleks renang UPM ni terletak berhampiran/berdekatan dengan Fakulti Pengajian Pendidikan & DKAP. Untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan, kompleks renang UPM hanya boleh digunakan oleh Pelajar Semasa & Staff-staff yang bekerja di UPM Sahaja. Pelajar yang telah bergraduat ataupun orang luar tidak dibenarkan untuk masuk mahupun brmandi-manda di kolam renang tersebuuuuuutttt. Clear? Ok, jom tengok sedikit gambar-gambar yang telah diambil di sekitar kompleks renang UPM untuk maklumat lebih lanjut.


Pintu Masuk Utama Kompleks Renang UPM


Berikut merupakan Jadual Masa Kolam Renang 



Antara peraturan yang harus dipatuhi





Amaran Keras! Tolong jangan terjun sekali dengan kasut anda, tq




Panjang Kolam 50meter standard Saiz Olimpik

Merokok ternyata membahayakan kesihatan, takut semput renang nanti

















Jangan risau, lupa bawak pelampung, yang ni pun boleh pakai

Nampak tak lantai tu....tu la kawasan paling power, 3.5 meter dalamnya










Berikut merupakan jadual Kompleks Renang UPM (Ada hari/sesi yang hanya lelaki/perempuan sahaja boleh masuk, ada juga hari/sesi yang kedua-dua jantina boleh masuk sekali)

Sesi
Hari
Lelaki
Perempuan
Masa
PagiIsnin - Ahad8.30 a.m – 10.30 a.m
PetangIsnin3.00 p.m – 6.30 p.m
Selasa
Rabu
Khamis
Jumaat
Sabtu
Ahad
MalamMalam (ditutup bergantung kepada tempahan pengguna)

Lazimnya, kolam akan tutup pada cuti umum, tapi bergantunglah, kadang-kala pada cuti umum pun dia still on. Lagi satu, kalau hujan lebat/ribut/ada kilat, selalunya kolam akan tutup jugak demi keselamatan para pengunjung. Hari Sabtu juga merupakan hari kokurikulum, so untuk minggu/hari yang terdapat aktiviti kokurikulum, kolam renang juga hanya akan dibuka untuk pelajar yang menjalani aktiviti kokurikulum berkredit di situ sahaja (kokurikulum Renang Asas). Lepas habis minggu/hari yang ada koko, barulah pengunjung boleh mengunjungi kolam renang pada hari Sabtu mengikut jadual seperti biasa. Kalau ada event/program/latihan yang nak buat waktu malam, anda juga boleh membuat tempahan untuk menggunakan kolam tersebut.

Untuk kawasan parkir pula sangat luas, so nak bawak berpuluh bijik kereta sekaligus datang renang pun boleh, no hal. Kolam ni standard saiz olimpik, 50 meter panjang. Memang saiz normal untuk pertandingan, siap ada podium untuk terjun. Tempat yang paling dalam dekat kawasan penghujung yang berhampiran dengan papan terjun, kedalaman air kolam mencecah 3.5 meter manakala tempat yang paling cetek lebih kurang 1.2m. Kalau rasa tak mampu 3.5meter tu try yang cetek dulu, janga over excited jumpa kolam terjun sesuka hati je hehe...

Overall, tahap kebersihan kolam ini masih lagi pada tahap yang memuaskan.Cuma, persekitarannya nampak lama/usang disebabkan cat bangunan yang telah luntur. Terdapat beberapa staff/pekerja yang bertugas di situ sepnjang sesi kolam dibuka. Apa yang anda perlu buat sebagai pelajar UPM, anda hanya perlu:

1) Membawa matrik kad (nanti kena kasi staff simpan sebelum masuk, and ambik masa time nk balik& hanya perlu isi nama, masa, no matrik dan tandatangan di borang kehadiran yang telah disediakan

2) Memakai pakaian renang yang sesuai (Baju cotton/baju berwarna/kain tuala/apa-apa jenis pakaian selain pakaian renang tidak dibenarkan untuk menggunakan kolam) /Inner yang beli RM10 kat Downtown tu yang dry fit tu still boleh diterima pakai) Bikini, boxer pun x boleh, for sure.

3) Memakai cap/topi renang (boleh sewa dengan staff sebanyak RM1 untuk setiap satu - tapi lebih baik beli/bawa sendiri sebab terhad)

4) Tiada bayaran dikenakan untuk pelajar/staff UPM


Antara pantang larang di kolam:
1) Tidak dibenarkan untuk berkasut/berselipar di sekitar kolam (perlu letakkan kasut di rak ataupun lantai di bahagian atas tangga yang berjauhan dengan kolam renang

2) Air minuman dan makanan tidak dibenarkan sama sekali

3) Dilarang berlari-lari di sekitar kolam


So, apa tunggu lagi? Ajaklah kengkawan lepak-lepak sambil menyelam minum air kat kompleks renang UPM ni. Jangan sampai grad pun x sampai-sampai lagi kolam ni, so kalau ada apa-apa pertanyaan ataupun soalan bolehlah tinggalkan mesej anda di ruangan komen di bawah =) Terima Kasih~