Kisah hidup aku memang tidak dapat dipisahkan lagi dengan aktiviti renang. Setelah bergelar sebagai salah seorang wakil renang di daerah tempat tinggal aku pada suatu ketika dahulu, aku masih bergiat dalam aktiviti tersebut walaupun sudah hampir 3 tahun aku tidak bertanding dalam mana-mana pertandingan renang. Namun begitu, aku masih lagi 'fit' and 'steady' seperti dahulu, malahan lebih kacak berbanding dahulu sebenarnya...hmmmm....tidak dapat dinafikan lagi.

Sudah pasti ada pengalamanku yang tidak dapatku lupakan sampai bila-bila masa pun. Dahulunya adoiyainyer pun, aku masih teringat betapa sukarnya untuk aku menghabiskan renangan jarak sepanjang 50 meter...bukan main letih tercungap-cungap apabila sampai ke penamatnya. 

Baiklah, kali biar aku cerita sikit tentang pengalaman pertama kali aku sertai pertandingan renang peringkat daerah semasa aku form 4,  umur masa tu 16 tahun, masih muda dan bergaya. (agak lambat untuk aku sebab kebiasaannya perenang wakil negeri/negara telah start berlatih sejak kecil lagi) Dengan memakai goggle, tidak mustahil orang lain tidak nampak mata sepet aku. (merapu dah) Beberapa minggu sebelum pertandingan, biasanya orang lain dah giat menjalani latihan dan sedang membuat persiapan akhir...tapi aku pula, dalam 3 minggu camtu...training baru 3 hari, itupun waktu cuti, biasanya main game saja kat rumah, adoi tak ada life langsung. Mungkin aku tidak tahu kemampuan perenang-perenang lain kerana dekat kolam yang aku selalu berlatih, kesemuanya lambat-lambat belaka, pejam mata pun dah menang walaupun memang sepet sentiasa terpejam mungkin aku terlalu angkuh kerana menganggap pertandingan yang akan datang ni pun tiada pesaing buat diriku....cewah ayat...

Waktu pertandingan renang tersebut jatuh tepat pada hari Ahad, dan aku masih lagi perlu ke sekolah pada pagi itu. Jadi, tanpa berfikir panjang, aku pun pakailah seragam sekolah, full set la. Setelah kemas semua buku-buku mengikut jadual kelas, aku pun masukkan seluar renang aku dan goggle aku ke dalam plastik. Lepas itu, ayah aku hantar ke sekolah. Perghhlamak, sampai-sampai saja..memang tepuk dahi la aku. Orang lain pakai baju PJ la ..pungkur betol.
Cikgu pun tanya apa pasai pakai ini maciam haiyaa....hancuss saham aku, baru nak bajet ensem. Apa-apa pun, aku teruskan perjuangan, tanpa mengaku kalah walaupun dugaan pada pagi itu amat memilukan dan memalukan. Lepas sejam menunggu di depan pintu sekolah, maka semua perenang wakil sekolah aku pun naik la bas yang disediakan.

---------------------------------------------------30 minit berlalu-------------------------------------------------------

Arghhhh ! sampai pun akhirnya, cayalah beb! berdebar-debar bunyi jantungku, cuak dan at the same time, excited. Gelanggang pertarungan adalah bertempat di Aimst University, sebuah universiti yang dibawah naungan MIC, Barisan Nasional. Universiti ini dekat dengan Merbok, menawarkan pelbagai kursus pada pelbagai peringkat termasuklah asasi, diploma, degree dan sebagainya serta universiti ini lebih cenderung kepada bidang perubatan. Sesudah sampai kat depan pintu kompleks sukan universiti tersebut, ternampaklah beberapa wakil dari sekolah lain, misalnya SMK Ibrahim dan MRSM Merbok. Nak hayam...ada sorang wakil ni perghh dok stretching dah, mengeliat sini sana...sambil tunjuk 6 packs dia...meleleh ayaq mataku tgk, tgk yang sendiri punya 1 pack jer (gabungan 6 packs).. yg pompuan jgn dok bayang la, aurat. Lagi gabra perasaanku, ketaq lutut pun ada...atlit atlit camnikah yang aku kena bertarung nanti? 

Lepas setengah jam lagi, dah dekat pukul 9++pagi, semua wakil pun dah sampai...baru pintu kompleks sukan tu buka. Disebabkan aku adalah di antara yang paling senior kat sana, maka aku telah diarah oleh guru untuk lead stretching....bantai ja. Ok, sepanjang aku dok sana perkara yang paling menyakitkan hati adalah ....Psycho. Semua atlit suka pandang-pandang, jeling-jeling...bukan apa, nak psycho konon haha. Aku dulu takut sikit, aku selalu elak pandangan orang lain. Tapi, memang ni lumrah pertandingan sukan renang, suka saiko menyaiko macam taiko jual teko...payah betol. Aku baik, walaupun hebat tapi tak pernah pun nak psycho-pyscho ni...hmmmm. krek. 

Jadi, pertandingan pun bermula. Berdebar-debar menunggu nama dipanggil untuk membuat persediaan sebelum acara yang disertai dimulakan. Bunyi tiupan wisel menandakan anda boleh terbang ke langit, dan terjun kembali secara menjunam ke dalam kolam dengan bunyian splashh...apa yang aku merapu ni. 

"Lorong 6, Muhammad Syafiq Farhan Boo dari SMJK Sin Min "(bukan lorong lorong bapuk ke pondan nah...ni lorong maksudnya lane ke 6) dengan bangganya aku angkat tangan menandakan akulah peserta tersebut.

Tengok-tengok sebelah...adoiyai...brother yang stretching kemaih tadi....pi dah aku hari ini. Acara ini adalah acara gaya bebas 100meter.Gaya bebas ni bebas la nak renang apa pun, nk buat stail itik ke, ayam ke, anjing ke, dugong ke terpulanglah...kreativiti masing-masing. Piiiiiiiiiiiittttttttttttttttttttttttttt !! Wisel ditiup dengan kuatyer hadoiyainyer pon dan aku pun gelabah entah macam mana aku terjun macam katak , Paaammmmm (bunyi terjun ke dalam kolam, cam kereta eksiden pun ada) ..maka gigihlah aku kayuh diri aku dengan sepasang tangan dan sepasang kakiku ni..kelam kabut jadinya. Andddddd, the result isssss......first time aku rasa defeat....perghh haha, rasa tewas...kekalahan, x best ...nak kejar pun tak mampu...total defeat beb! dapat no 2 ja...kalah kat brother stretching tadi..bukan calang-calang 6 packs dia, memang nampak la bukti dia gigih berlatih kat situ...hmmmm

Bersambung part 2...............................