Lelaki pemikirannya simple, Perempuan pemikirannya sangat complicated?

Betul, pengalaman aku menjadi seorang lelaki memang aku sentiasa berfikiran simple, tidak ada stress stress, wat relax, wat peace jer. Namun, sepanjang aku hidup selama 20 tahun, memang tidak dinafikan bahawa cara pemikiran lelaki dan perempuan amatlah berbeza daripada pelbagai aspek. Memandangkan aku pernah belajar pasal subjek linguistik & pengajaran bahasa kedua (inggeris), aku telah mempelajari banyak perkara-perkara mengenai perbezaan penggunaan bahasa/cara berkomunikasi antara lelaki dan perempuan =D

1. Lelaki simple, perempuan lebih complicated?
Lelaki seringkali dianggap lebih tidak memahami dan tidak terlalu kisah dengan apa yang berlaku. Memang tidak dinafikan bahawa inilah lumrah sifat lelaki. Biarpun status FB lelaki seringkali diadu dan dimaki kerana tidak memahami isi hati para wanita, namun jika kita mempelajari subjek yang berkaitan dengan komunikasi, kita akan faham bahawa mereka sememangnya hanya berfikiran secara simple. Diberikan soalan A, maka yang dijawabnya pun A. Lelaki tidak akan berfikiran terlalu panjang, beremosi berbulan-bulan hanya kerana satu konflik. Kalau bergaduh, lelaki lebih gemar untuk settlekan face to face, minta maaf, bersalaman then settle,. Sebab memang itulah cara lelaki yang mempunyai egonya yang tersendiri. Lelaki amat pentingkan persahabatan namun dalam soal percintaan, perempuan dikatakan lebih mementingkan ia berbanding dengan lelaki. 

Wanita ataupun perempuan pula amat berbeza dengan lelaki, secara fizikal mahupun secara mental..(memanglah). Perempuan seringkali dikatakan bahawa fikiran mereka amat sukar difahami. Perempuan lebih pentingkan relationship ataupun hubungan sesama manusia lebih-lebih lagi dalam soal percintaan. Selain itu, perempuan lebih mementingkan hubungan percintaan yang mereka miliki berbanding dengan lelaki. Jika mereka sms "dah makan?" kepada pakwe mereka, mereka menjangkakan jawapan yang bukan sahaja menjawab persoalan mereka, malahan juga jawapan yang lebih panjang dan juga yang boleh menaikkan semangat cinta serta lebih mengeratkan hubungan cinta mereka. Sebab tulah lelaki yang pandai mengayat berbunga-bunga perempuan memang senang jatuh hati hehe. Tidak dapat disangkal lagi, perempuan sifatnya lemah-lembut dan perlukan teman ataupun rakan-rakan untuk mereka meluahkan isi hati mereka. Seringkali beremosi dan memerlukan tempat untuk meluahkan perasaan (untuk zaman sekarang, FB Twitter Blog sudahpun menjadi rakan untuk luahan isi hati mereka hahaha) . Contoh yang paling simple adalah penulisan diari/blog, boleh dikatakan majoriti manusia yang gemar menulis diari ataupun blog adalah wanita berbanding dengan lelaki. Perempuan lebih penakut sifatnya dan sebab itulah apabila berlakunya konflik, mereka tidak yakin ataupun berani untuk face to face untuk settlekannya seperti lelaki. Mereka lebih gemar meng-update status-status FB dan twitter yang menunjukkan mereka beremosi, marah, maki-maki dan buat-buat berani untuk settlekan konflik tersebut. Sangat complicated but inilah hakikatnya.







2. Pilihan Leksikal/Perkataan


  • Lelaki: lebih suka menggunakan pilihan leksikal yang lebih mudah. Contohnya, lelaki mengkategorikan semua warna seperti Margenta & Strawberry dalam kategori Pink sahaja. Lelaki juga lebih cenderung kepada penggunaan perkataan yang lebih memberikan sifat kelakian seperti kuat, hebat, bertenaga.
  • Perempuan: Lebih gemar menggunakan pilihan leksikal yang lebih esklusif seperti Larvender, Orchid & Grape walaupun semua warna tersebut dalam kategori Purple. Perempuan pula lebih cenderung kepada penggunaan perkataan yang lebih memberikan sifat keperempuanan seperti comel, ayu, cantik, lemah-lembut.



3. Soalan tag & tujuan soalan ditanya
"Comel kan? kan? kan? " . "Hensem giler kan mamat tu? "It was interesting, isn't it?"


  • Perempuan ternyata lebih gemar bertanyakan soalan tag hanya bertujuan untuk mendapatkan perhatian daripada orang lain. Soalan tag lebih jarang digunakan oleh lelaki berbanding dengan perempuan.
  • Soalan biasa pula seringkali ditanya oleh perempuan untuk tujuan mendapatkan jawapan atau penjelasan yang lebih lanjut, manakala lelaki ternyata lebih gemar bertanyakan soalan bukan untuk mendapatkan jawapan sebaliknya untuk menarik perhatian orang ramai. Lelaki dikatakan lebih gemar bertanyakan soalan yang akan disertai dengan cerita/penjelasan yang panjang terlebih dahulu sebelum mengemukakan soalan manakala perempuan akan terus bertanyakan soalan yang tidak difahami.


4. Intonasi dan penggunaan kata penguat (seperti sangat, amat etc)


  • Perempuan dikatakan suka 'melebih-lebihkan' intonasi mereka semasa bercakap dengan orang lain. Hal ini mungkin disebabkan mereka takut bahawa orang lain tidak memberi perhatian kepada mereka. Dalam pada itu, kata-kata penguat seperti amat, sangat, paling dan sebagainya turut menjadi pilihan perempuan untuk lebih menggunakannya semasa berkomunikasi berbanding dengan lelaki.
5. Kesilapan tatabahasa ataupun penggunaan perkataan semasa berkomunikasi

  • Lelaki ternyata lebih tidak kisah untuk melakukan sebarang kesilapan tatabahasa mahupun penggunaan perkataan semasa berkomunikasi. Mereka tidak terlalu kisah dengan persembahan diri ketika berkomunikasi. Lelaki juga lebih gemar dengan topik yang lebih maskulin yang hanya sesuai dalam kalangan mereka sendiri.
  • Kajian daripada tokoh yang bernama Trudgill(1983) berkata bahawa perempuan lebih berhati-hati dalam penggunaan tatabahasa dan perkataan supaya persembahan diri mereka ketika berkomunikasi adalah lebih baik dan memuaskan. Biarpun suri rumah yang tidak mempunyai apa-apa pekerjaan, mereka masih menjaga segala percakapan mereka semasa berkomunikasi dengan orang lain. 
Well, tuan tuan dan puan-puan sekalian, saya rasa takat tu saja, kalau ada sebarang pertanyaan jangan segan-silu untuk komen =D Good byeee.