Salam ~ Guten Tag ! Aloha oh hahahaha ! Hi guys =)

Ok, ramai yang tertanya-tanya...biaq betoi paan sepet ni x pernah ada awek, x pernah nak kapel? mata dah sepet elok dah, takkan la x pernah kot, Tahik Lembu ahhh ~! hmmmm.

Well, tanyalah seberapa banyak sekalipun, memang jawapannya 0...oh kosong kosong. Ok, biar kita berbicara secara ikhlas. Pada pendapat saya, memang dari zaman sekolah lagi, tak dapat nk nafi la ramai la gadis-gadis PANAS, HOT sentap kat sekolah aku dulu. ps* aku sekolah cina dulu. Budak-budak sekolah lain sampai boleh tergila-gilakan aweks aweks kat sekolah aku, famous betol sekolah aku, maklumlah sekolah terbaik. Tapi entahlah, dulu aku tak minat semua ni...bukan tak minat pompuan....bahaya la kalau aku minat bukan pompuan...tskkk, basically I'm not gay la. Time sekolah dulu aku terlalu obses dengan sukan renang, kepala hotak aku memang sentiasa pikir nak training..nak improve top timing..tengok cuaca sama ada nak hujan ke tak, kalau hujan aku sedih la x dapat gi renang....weird gila aku ni, dasar forever alone betul. Pendek kata, aku tak termakan dengan keayuan dan kepanasan gegadis yang ada hahaha -.- . Rasa nak berpunya memang tak dinafikan ada tapi ia berlalu pergi dengan begitu sahaja, tiada inisiatif nak minta nombot tepon ke, nak ngorat ke, nak chat ke...lagi satu masalah aku dari dulu lagi aku payah nak balas mesej orang, bukan apa...secara jujurnya aku bukannya tak peramah tapi orang selalu mesej aku tuk berbual time-time nak tido petang...hmmmm so kadang-kala aku terlambat balas ataupun tak balas langsung, sorry kengkawan T_T


Dah hampir masuk umur 20 tahun, Insha allah kalau diberi kesempatan, memang officially 20 la September nanti. Mulalah tengok kengkawan ada yang dah mula nikah, kawin, bertunang...yang tak berpunya jadi berpunya...lambat-laun nikah la juga diorang ni. 20 tahun single tanpa sorang pun ex memang rekod peribadi la, jarang-jarang ada orang buat rekod camni, budak-budak zaman sekarang time tadika pun ada couple siap janji besar nak kawin bagai...woots woots! Kalau tengok kengkawan aku yang berpunya, aku kadang terpikir gak...hmmm camne la diorang mengorat ni? ...berapa lama diorang leh maintain?...ni serious ke main-main ni? Secara jujurnya persoalan-persoalan sebeginilah yang membuatkan aku rasa tak menentu, tak pasti yang mana pilihan yang baik mahupun yang mana yang buruk. Aku yakin dan pasti ramai di antara kita terlalu cepat membuat keputusan yang kadang-kala akan makan diri kita sendiri. Kadang-kala seseorang tu memang dia memerlukan teman, x boleh dok sorang-sorang, tapi dia sendiri pun x pasti adakah betul pilihan dia nak get into a relationship ni. RELATIONSHIP YER, bukan relay relay, yang aku paham relay tu relay yang berenang la acara berganti-ganti, jangan nak jadi perosak bahasa please ~! tak baik time bulan-bulan posa ni.





For me, having a relationship is like you have a vital responsibility towards it. It's easier to get into a relationship with someone, nevertheless in order to protect it or to maintain it, you might face tons of difficulties and obstacles.
Jadi, aku tak yakin yang aku boleh maintain relationship jika ikatan yang halal tidak ada dan tidak dipersetujui. Tanpa ikatan yang sah, makna tanggungjawab akan menjadi sia-sia. Aku lebih selesa berkawan, sudah pasti ada batasannya, agar dengan adanya kawan boleh kita pong pang pong pang, share itu ini, keluar makan sesama sampai bila-bila. Cuba bayangkan, kalau time korang couple, couple pulak dengan classmate ke coursemate sendiri...pastu break up, then bila ada reunion nanti ke, kerja nanti ke, tua esok nanti ke asyik terfikir je kisah lama, kalau terjumpa lagi la teringat-ingat, unless kita dah jumpa another better person tuk kawin. Justeru, walaupun hanya dengan panggilan sekadar couple pun, aku masih berpendapat relationship tersebut adalah suatu tanggungjawab yang besar, sebab kita ni bukan bercinta dengan boneka, kita bercinta dengan anak orang lain. Hmmm susah payah parents orang lain besarkan anak mereka, kita senang-senang je tanpa segan silu nak have fun masa couple. Couple tu bahaya la, boleh mendatangkan maksiat...kita bersembang-sembang pun boleh jadi benda lain nanti....Ya Allah, harap-harap la aku tak diuji dengan melakukan kemungkaran sebegini....aku pun manusia biasa, rasa takut rasa risau tu memang ada.

Memang kalau nk diikutkan dengan ajaran dan cara yang ditetapkan oleh Islam, kita patut merisik, cari yang betul-betul bagus, pastu nikah dan bercinta lepas bernikah. Tapi buat zaman sekarang agak susah sebab semua orang pun macam open-minded sangat...itulah bahayanya. Kita nak bernikah dengan orang yang x kenal pun kita risau dan tidak pasti dengan sejarah silamnya sebab anak-anak muda sekarang terlalu bebas...tak kira la Melayu ke Cina ke India ke semuanya sama.

Aku akan diuji dengan kata-kata aku sendiri, tapi inilah pandangan aku terhadap menatang alah ni. Plan aku simple je, kalau yang mana tu jodoh aku, sesuai, and rasa okay, aku ada duit dan pekerjaan semua, insha allah, terus aku nak nikah jer. Kenal-kenal, risik-risik dulu dalam beberapa bulan pun dah okay, unless yang dah kenal lama tu lagi la bagus lah =D Tak kisah la bangsa mana kaum mana, aku okay je mana-mana wahahaha =.=...sebab kita patut buangkan pemikiran jumud kita khususnya orang Melayu Islam...kan bagus kalau kita dapat mengislamkan kaum lain, x gitu? Rasanya sampai di sini saja tuk post kali ni, assalamualaikum and see you in the future lah !